Mistä löydän hyvän freelance-valokuvaajan tai -graafikon?
Starttipiste on tietenkin internet.

Eli eikun etsimään…

Googleen naputtelussa on omat haasteensa. Lähdenkö etsimään freelance-valokuvaajaa, freelancer-valokuvaajaa, free-valokuvaajaa, vai jopa freekuvaajaa? Monen kuvaajan ensimmäinen nettiongelma on hakukoneoptimoinnissa.

Kuvaajien optimointia vaikeuttaa se, että Journalistiliitto, Suomen freelance-journalistit ry ja Suomen Lehtikuvaajat ry käyttävät kaikki erilaisia termejä.

Eivätkä kuvittajat ja graafikot selviä termiviidakosta sen vähemmällä.

Ehkä helpoimmat paikat kuvaajan tai kuvittajan löytämiseen ovatkin alan järjestöt. Kuvaajia löytyy esimerkiksi Suomen Lehtikuvaajien sivuilta ja graafikoita Grafian tekijähausta tai Kuvittajat.fi -sivustolta.

Millainen on sitten hyvä portfolio?

  1. Google löytää sen.
    Portfolio joka ei löydy, on aika turha portfolio. Optimointi on erityisen tärkeää, jos asemapaikkasi on jokin pienempi paikkakunta, olet erikoistunut tai etsit ulkomaisia asiakkaita. Tällaista foliota google ei löydä. (Tsori Pepe)
  2. Työt on esitelty selkeästi ja riittävän suurina.
    Haluan todella nähdä kuvan, en vain postimerkkiä. Jos varastaminen pelottaa, laita vesileima. Tämä koko toimii hyvin.
  3. Näytteitä on riittävästi, muttei liikaa.
    Haluan nähdä tyylin ja laadun, en koko tuotantoa. Esimerkiksi näin.
  4. Portfoliossa on aina tuoreita töitä. Näin.
    Liian monimutkainen design tai teknologia ei saa estää portfolion päivittämistä. Mieluummin yksinkertaista ja toimivaa. Vaikka näin.
  5. Kuvat ovat edelleenlähetettävissä.
    Jokaisella kuvalla tulisi olla omalla sivullaan, oman url-osoitteen alla. Jos haluan vinkata kollegalleni kuvasta, voin lähettää hänelle vain tuon sivun osoitteen. Vaikka näin.
  6. Vältä hääkuvia.
    Ymmärrän, että pienemmillä paikkakunnilla hääkuvaus on tärkeä osa valokuvaajan työtä, mutta lehti-, ja mainostyöhön ”hääkuvaajan” palkkaaminen tuntuu aina riskiltä.
Mainokset