facebook-logo

Sähköpostikyselyt, Facebook, Twitter, wikit… Sosiaalisen median työkalut voisivat rikastaa ja helpottaa asiakaslehden tekijöitä uusien näkökulmien ja trendien löytämisessä. Näitä työkaluja ei kuitenkaan käytetä. Miksi?

1) Asiakkaan kunnioitus
Lehtiä tekevät ihmiset eivät levittele asiakkaan asioita, vaikka tikkuja työnnettäisiin kynsien alle. Eikä ainakaan internetissä!

2) Ammattiylpeys
Jos huutelen verkosta apua, tarkoittaako se, etten itse osaa asiaa? Moni meistä pitää kunnia-asiana sitä, että tuntee ihmisiä, jotka tuntevat ihmisiä. Uskomme, että työmme ydintä on trendien haistelu ja juuri oikeiden asiantuntijoiden ja keissien löytäminen.

3) Journalismin perimä
Lehdessä pitäisi olla uutuusarvoa, wau-efektiä. Jos koko tarina rakennetaan verkossa, mitä uutta painettu lehti enää voi tarjota?

Lehtiprosessissa verkon avoimilla työkaluilla voidaan säästää tekijöiden aikaa ja lisäksi löytää aivan uudenlaisia näkökulmia ja asiantuntijoita aiheisiin.

Mutta mikä kaikkein tärkeintä, avoin prosessi saa ihmiset osallistumaan, kiinnostumaan, ja odottamaan painettua lehteä. Näin lehden prosessin koko luonne muuttuu. Se ei ole vain painetun lehden suunnittelun ja toteutuksen väline, vaan aktiivinen osa lehden ja sen lähettäjän markkinointia.

Mainokset