KristallipalloMillaisia trendejä on nähtävissä asiakaslehtialalle syksyllä 2009?
Menneen kevään trendejä veikkailimme näin.

Tässä veikkauksia syksylle 09:

1) Kentän myllerrys.
Moni yritys on tänä vuonna ohentanut lehtiään ja jättänyt numeroita tekemättä. Syksy ei tuo menoon vielä muutosta. Tämä tarkoittaa monelle ulkoistettuja lehtiä tekevälle sopeutumisongelmia. Eli organisaatiomuutoksia ja yt-neuvotteluita. Ilmassa taitaa olla pari yrityskauppaa ja konkurssin savukiehkurakin.

2) Kilpailuttamalla ideoita ja säästöjä.
Yritykset muokkaavat strategioitaan, viestintäänsä ja markkinointiaan. Sen seurauksena myös lehden rooliin haetaan uusia näkökulmia. Tämä tarkoittaa vilkasta kilpailutuskierrosta syksyksi. Monen isonkin yrityksen lehtiperhe on uudelleenarvioinnissa ja kilpailutuksessa.

3) Ulkoistaminen jatkuu.
Suuri osa suomalaisista lehdistä tehdään yhä organisaatoiden sisällä. Yritysrakenteiden viilaaminen ja eläköityminen jatkavat pitkää ulkoistustrendiä.

4) Uusia lehtiä.
Uusia lehtiä perustetaan todella varovaisesti. Toki tiedossa on jo nyt muutama herkullinen uutuus.

5) Netin läpimurto.
Jo pitkään on etsitty netin ja asiakaslehden aitoa synergiaa. Syksyllä nähdään varmasti uusia mielenkiintoisia oivalluksia. Avainsanapari, joka kuluu loppuun jouluun mennessä on ”sosiaalinen media”.

6) Mediamyynti pihisee.
Asiakaslehtien mediamyynti elää samassa ahdingossa kuin muukin printtimainonta.

7) Valokuvan hinta laskee.
Rahan kanssa ollaan tarkkoja. Suuria kuvauksia kartetaan, kuvatoimistoja suositaan ja valokuvaajat joutuvat keksimään edullisempia tapoja työskennellä.

8) Freelancereita löytyy.
Päteviä ja innokkaita ihmisiä löytyy freelancerhommiin nyt paljon.

Ennustaminen on aina vaikeaa. Katsotaan miten meidän tuuleen heittämät näkemykset toteutuvat.

Mainokset