Kävin viime viikolla hauskan keskustelun Saara Itävuon ja Maija Töyryn kanssa aikakauslehden ja asiakaslehden eroista ja yhtäläisyyksistä.

Väitin provosoivasti, että koska asiakaslehti pyrkii tuottamaan lähettäjälleen voittoa, se ei ole Aikakausmedian (ent. aikakauslehtien liitto) oman määritelmän mukainen aikakauslehti. Ote aikakausmedian määritelmästä:

”Aikakauslehti on julkaisu, joka ei pääasiallisesti sisällä liikealan tiedonantoja, hinnastoja, ilmoituksia eikä mainontaa”.

Päätin suorittaa kenttätestin. Otin kouraani viimeisimmän Pirkka-lehden ja laskin sivuja. Jätettyäni laskuista pois plussa-pisteitä sisältävät lisäkannet, sivumääräksi tuli 108.

Lehdessä oli 44 sivunilmoitusta, eli 40,74 % kokonaissivumäärästä. Lisäksi advertoriaaliin verrattavia sivuja, joissa Keskon myymiä tuotteita hintoineen, oli 22 kappaletta.

Sivuja, joilla ei mainittu Keskon, sen alabrändien tai myymien tuotteiden nimiä, oli 15.

Lehden sisällöstä siis 61,11 % oli suoraa mainontaa tai advertoriaalien kaltaista markkinointia. Ja vain 13,88 % oli vailla selkeää yhteyttä Keskoon tai sen tuotteisiin.

Koska Pirkka ei täytä aikakauslehden määritelmää, esitän Aikakausmedialle seuraavia vaihtoehtoja:

  1. Aikakauslehden määritelmää muutetaan.
  2. Pirkka-lehteä kehotetaan vähentämään Kesko-materiaalin määrää selvästi.
  3. Myönnetään, että Pirkka ei ole aikakauslehti, ja se poistetaan kaikista aikakaslehtien listauksista ja tutkimuksista.
  4. Asia vaietaan kuoliaaksi.
Mainokset