Osallistuin tiistaina Innovaatiojohtamisen koulutusohjelman IMO:n järjestemään Tulevaisuustapahtumaan. Pääpuhujana oli Amerikan maalta Sarah Miller Caldicott, jota minusta hiukan hassusti tituleerattiin ohjelmaesittelyssä Thomas Edisonin sukulaiseksi, vaikka hän on kiinnostava ihminen ihan omillakin ansioillaan.

Titteleistä viis. Sarah oli erinomainen esiintyjä ja hänen esityksensä siitä, kuinka Thomas Edison jo 140 vuotta sitten teki innovointityötä, oli kerrassaan inspriroiva. Sain esityksestä virtaa loppumarraskuuksi ja Maggielle uuden moton: Kokeile ja opi.

Ahaa-elämykseni jälkeen maistelin mottoa pitkin iltaa ja pohdin, sopiiko se meille. Huomasin, että olemme ilman sanoiksi puettua mottoakin tehneet hommia sen mukaisesti.

Olemme kokeilleet verkostoitunutta toimintamallia ja oppineet, että ainakin lehden ulkoasun luominen ja taitto sujuu sen puitteissa mainiosti. Olemme hiljattain kokeilleet ulkopuolisen tekstien editoijan käyttämistä ja oppineet, että perusidea toimii, kun prosessia hiukan säädetään. Parhaillaan kokeilemme (ja palamme halusta kokeilla lisää), kuinka sosiaalisen median työkaluja voidaan hyödyntää lehtiprosessissa. Oppia kertyy siitäkin pikkuhiljaa.

Seminaarissa oli myös mainio paneelikeskustelu, jossa Tuula Antola (InnoSpa Consultingin perustajaosakas ja Kaipaus Oy:n toimitusjohtaja) totesi, että innovoinnissa on kyse maanläheisestä työnteosta. Näin me Maggiessakin uskomme, ja jatkamme kokeilemista ja oppimista.

Mainokset