Pohdin muutama päivä sitten iPhonen vaikutusta netin ja lehtien designiin. Ymmärsin, kuinka paljon lehtien – ja nimenomaan asiakaslehtien – kannattaa ottaa oppia netin muotokielen ja käyttöliittymien kehityksestä.

Vapaa-ajan aikakauslehtien tehtävä on viihdyttää. Tällaiset lehdet voivat olla sisällöltään ja taitoltaan rikkaita, polveilevia, rönsyileviä ja jopa monimutkaisia. Työajalla luettujen lehtien taas tulisi olla hyvin selkeitä, suoraviivaisia ja helposti navigoitavia. Tämä koskee erityisesti B-to-B asiakaslehtiä.

Työpöytänsä ääressä lukija ei halua selailla asiakaslehtiä etsien ”jotain jännää”. Hän haluaa löytää itselleen nopeasti selkeää hyötyä.

Moni lehden tekijä haluaisi varmasti väittää vastaan. Mutta koska viimeksi itse nojailit työtuolissasi ja plarailit asiakaslehtiä vain huviksesi?

Netin sisältöjen esitystapa ja navigointi on muuttunut selkeämmäksi, yksinkertaisemmaksi ja sosiaalisemmaksi. Tässä hyvä presentaatio aiheesta:

Mikseivät asiakaslehdetkin voisi muuttua tähän suuntaan?

Mainokset