Nyt kun S-ryhmä on haukannut pt-kaupan markkinaosuudekseen jo yli 43 % kauppajättien strategioissa alkaa näkyä eroja.

S-ryhmän kahmiessa yhä suuremman siivut ”rahvaan” kulutuksesta Kesko kehittää tarjontaansa palvelemaan ylempää keskiluokkaa. Tämä näkyy hyvin uusien kauppojen sisustuksissa ja tietenkin Pirkan Parhaat -tuotesarjassa.

Kauppajättien erilaistuminen tarkoittaa myös sitä, että Kesko joutuu etsimään uusia esikuvia. Keskossa pitkään ihaillun  Tescon toimintamalli ei ehkä enää ole paras mittatikku. Onneksi Britteinsaarilta löytyy Keskolle muutakin fanitettavaa. Esimerkiksi Waitrosen tai Sainsbury’sin tyyli sopii paremmin tulevaisuuden K-kaupoille.

No mitä tämä tarkoittaa sitten Pirkka-lehdelle?

Nykyinen Pirkka-lehti pyrkii tavoittamaan mahdollisimman suuren lukijajoukon. Ja tässä se on onnistunutkin. 2,6 miljoonaa silmäparia on kunnioitettava määrä.

Mutta millä hinnalla? Kustannussyistä lehden paperi on surkeaa. Ruudulla tyylikkäätkin taitot ja kuvat suttaantuvat mitättömyyksiksi. Ja heterogeeninen lukijakunta lannistaa lehden tekijät itsestäänselviin aihevalintoihin, lässyttävään tyyliin ja naiviin taittoon.

Tämä ei voi tietenkään olla tulevaisuuden Keskon sävy keskustella asiakkaidensa kanssa.

Esimerkiksi Sainsbury’s myy jokaisella kassalla tyylikästä, liimaselkäistä, 180-sivuista lehteään 1,40 punnan hintaan. Lehti tasapainoilee hienosti arjen ja luksuksen välissä. Se tarjoaa reseptien ja ideoiden lisäksi eskapismia ja apua elämänhallintaan. Lehdessä on runsaasti mainoksia, mutta se on silti tasapainoinen ja raikas.

Keskossa on piakkoin esitettävä kysymys:
”Satsataanko asiakassuhteen hoidossa määrään vai laatuun?”

Mainokset