Painetun asiakaslehden lähitulevaisuuteen vaikuttaa moni vahva trendi:

  1. Applen iPad myy kuin häkä.
  2. Amazonista ostetaan enemmän sähköisiä kuin painettuja kirjoja.
  3. Yritykset säästävät markkinoinnista.
  4. Ympäristöarvot painavat päätöksenteossa yhä enemmän.
  5. Netin käyttö lisääntyy.
  6. Yritykset siirtävät markkinointia ja viestintää sosiaaliseen mediaan.

Maggien liukkaan näppituntuman mukaan painettujen asiakaslehtien markkina olisi pienenemässä tämän ja ensi vuoden aikana noin 5 %. Tämä jo pelkästään sen takia, että sosiaalisen median hype on niin valtava, että yritysten on pakko siirtää kaventuneita markkinointi- ja viestintäpanoksia somen puolelle.

Mutta tämä on vain meidän aavistuksemme tulevasta. Mitä mieltä muut ovat?

Aikakausmedian teettämän tutkimuksen mukaan tekijöiden usko asiakaslehtiin on kova:

”Yli puolet asiakaslehtikustantajista sekä yksittäisiä asiakaslehtiä julkaisevista yrityksistä uskoo, että asiakaslehtien määrä lisääntyy tulevaisuudessa. Kolmannes vastaajista on sitä mieltä, että määrä pysyy ennallaan ja 10 prosenttia ennustaa laskua.”

Oletetaan, että tekijöiden optimismi koskee sekä painettuja, että sähköisiä julkaisuja.

Mitäs mieltä painoissa ollaan?

Painotalo Aurasen konkurssin yhdeksi syyksi toimitusjohtaja Pasi Ruohonen ilmoitti ammatti- ja järjestölehtien määrän supistumisen. Muissa painoissa tuntuvat soivan toisenlaiset kellot. Pienen kyselykierroksen perusteella painetuille asiakaslehdille veikataan 0–5 prosentin kasvua tälle ja ensi vuodelle.

Mikä on sinun näkemyksesi?

Mainokset