Jos syksyn agendalla on lehtikumppanin vaihtaminen, niin nyt on oikea aika pistää kilpailutus liikkeelle.

Kuten oheinen aikataulumalli osoittaa, on uuden asiakaslehden synnyttäminen aina aikaa vievää puuhaa. Ja vaikka kyse olisi jo olemassa olevan lehden päivittämisestä, ei aikaa kulu juurikaan vähemmmän.

Kokemus on opettanut, että jos tarjouspyynnöstä kumppanin valintaan päästään kahdessa kuukaudessa, ollaan oltu jo tosi ripeitä. Usein hyvät aikeet törmäävät todellisuuteen ja aikataulu venähtää.

Yhteistyön käynnistäminen uuden kumppanin kanssa vaatii oman aikansa. Asiakaslehden tavoitteiden ja kohderyhmien määrittäminen, rakenteen ja juttutyyppien luominen, visuaalisen ilmeen suunnittelu ja yhteisen lehtiprosessin rakentaminen muodostavat lehden tekemisen kivijalan, ja fiksu ostaja varaa tälle työlle aikaa 4–6 viikkoa. Samassa yhteydessä on luontevaa pohtia, kuinka lehtiprosessia ja lehden materiaaleja voidaan hyödyntää yrityksen muussa markkinoinnissa ja viestinnässä.

Sekin voi olla monelle yllätys, että ensimmäisen numeron synnyttäminen vie keskimäärin 12 viikkoa.

Vilkaisu kalenteriin kertoo, että jos harkitset lehtesi tekijän vaihtoa tai haluat perustaa uuden lehden ja toivot, että lehti ilmestyy vuoden 2011 alkupuolella, tarjouspyyntö on viisainta lähettää nyt.

Vinkkejä tarjouspyynnön tekemiseen löydät täältä. Ja viikkokohtaisen aikataulun voit printata täältä.

Ja Maggien osoite on Töölönkatu 3 A, 00100 Helsinki.

Mainokset