Me Maggiessä olemme bloganneet kaksi ja puoli vuotta. Hyvä me!

Tuloksena yli 300 blogikirjoitusta.
Se tarkoittaa yli kahta kirjoitusta joka viikko, kesät, talvet, satoi tai paistoi.

Mitä olemme oppineet bloggaamisesta? Mitkä ovat bloggaamisen suurimmat hyödyt yritykselle? Ja mitkä ovat pahimmat harhakuvitelmat?

Lähdimme bloggaamaan, koska uskomme avoimuuteen. Ajattelimme blogin toimivan tärkeänä markkinoinnin välineenä. Kuvittelimme, että se saisi ihmiset suosittelemaan meitä kollegoilleen, asiakkailleen ja kylän miehille. Toivoimme myös, että pystyisimme tuomaan toimialamme ulos pimeydestä.

Suuria odotuksia, joista lähes mikään ei toteutunut.


Mitä blogi on meille tänä päivänä?

1) Blogi on ajattelun väline.
Parhaiten oppii opettamalla. Parhaiten kirkastaa ajatuksensa kirjoittamalla. Blogi on tässä tehtävässä loistava! Blogi on erittäin tärkeä tuotekehityksen kiihdytin. Uusien ajatusten välitön tarjoaminen kilpailijoiden käyttöön estää käpertymästä kuvitellun erinomaisuutensa lämpöön ja pakottaa aloittamaan uuden idean sytyttämisen.

2) Blogi vie nopeasti ideasta käytäntöön.
Ulkoisen paineen käyttäminen projektien paineistajana vie ajatuksen nopeasti käytäntöön. Sisäisillä kehityspalavereilla on helppo synnyttää harha asioiden etenemisestä. Keskeneräisen asian kirjoittaminen blogiin on julkinen lupaus sen toteuttamisesta.

3) Blogi näkyy hakukoneille.
Bloggaaminen synnyttää pikkuhiljaa hurjan määrän sisältöjä, avainsanoja ja linkkejä muille saiteille. Hakukoneet arvostavat tätä.

4) Blogi on joustava.
Valitsimme Maggien saitin alustaksi WordPress.comin. Tuntui kapinalliselta toimia ilmaisella pohjalla. Tämän etuja on monia. Meillä on kontrolli saittimme visuaalisiin linjauksiin ja sisältöihin. Pystymme toteuttamaan muutokset ilman nörttiapua.

5) Blogi on omien sisältöjemme hubi.
Kaksi ja puoli vuotta sitten pelkkä blogi riitti. Tänä päivänä pirskottelemme sisältöämme moniin eri välineisiin. Blogiin kirjoitamme laajemmat kokonaisuudet ja liitämme niihin muualle jakamamme sisällöt. Lopuksi vinkkaamme uusista kirjoituksista Facebookissa ja Twitterissä.

6) Blogi on mielikuvan rakentamista.
Juomme huomattavan usein samppanjaa. Ja kirjoitamme siitä aina silloin tällöin. Tämä ei ole tyttömäistä ilakointia, vaan kohtuullisen suunnitelmallista maineenrakentamista. Samppanja = juhla, iloisuus, keveys = Maggie.

7) Blogi on vain osa kokonaisuutta.
Blogi on kiva, mutta ei todellakaan riitä. Moni sisältö vaatii aivan erilaisen olomuodon. Videot, slaidit ja pdf-tiedostot löytyvät omista palveluistaan. Blogin rinnalla käytämme myös mikroblogeja sekä omilla, että yrityksen nimellä. Tässä Maggien somekartta:

Suurimmat harhat bloggaamisesta:

1) Blogi on hyvä asiakashankinnan väline.
Voidaan yhden käden sormilla laskea tapaukset, joissa potentiaalinen asiakas on ottanut yhteyttä blogimme johdosta. Blogi tavoittaa parhaiten kilpailijat ja opiskelijat. Mutta tämä saattaa olla toimialalakohtaista.
Huonosti kirjoitettu ja huonosti löydettävä blogi on yhtä tehokas kuin kadun varteen kannettu mainosständi. Luullaan, että markkinoidaan, vaikka viesti tavoittaa vain pari satunnaista ohikulkijaa päivässä.

2) Blogikirjoittaminen vie aikaa.
Bloggaamisen käyttäminen ajatusten kirkastajana ja tuotekehityksen nopeuttajana itseasiassa säästää aikaa.

3) Blogikirjoittaminen on vaikeaa.
Ensimmäiset 20 kirjoitusta ovat ne vaikeimmat. Sitten löytyy blogin oma puhetapa.

4) Bloggaaminen on out. Twitter on in.
Blogi ei ole Facebookin tai Twitterin edeltäjä tai kilpailija. Millään muulla välineellä ei pysty tuottamaan laajempaa sisältöä niin vaivattomasti kuin blogilla. Millään muulla välineellä ei pysty levittämään uutisia niin nopeasti kuin Twitterillä ja Facebookilla.

Vinkit yritysbogia harkitseville (ei-pörssiyrityksille):

  1. Kirjoita keskeneräisistä asioista.
    Kun viimeinen piste on paikoillaan, on ajatuskin valmis.
  2. Kirjoita hakukoneille
    Muista jankuttaa oikeita sanoja. Linkitä. Linkitä.
  3. Kirjoita kilpailijoista
    Kilpailijoiden ja heidän ihmisten mainitseminen omassa blogissa ohjaa heidän hakukoneliikennettään teille.
  4. Twiittaa, facebookkaa.
    Älä kuvittele, että yksi blogi tekee ihmeitä. Älä kuvittele, että kirjoituksesi on toimialanne keskipiste. Kukaan ei ehkä muista käydä lukemassa sitä, ellet muistuta heitä.
  5. Seuraa analytiikkaa.
    Katso mikä toimii, ja mikä ei. Jatka toimivien asioiden tekemistä.
  6. Laajenna palettia.
    Käytä Slidesharea, Youtubea, Vimeota, Scribdiä.
  7. Muista perusasiat.
    Onhan kaikki kunnossa LinkedInissä ja Wikipediassa?
Mainokset