Sisällöt verkkoon ja koko henkilökunta sosiaaliseen mediaan. Tottakai! Yksinkertaista, mutta miten ja missä järjestyksessä? Laaditaanko ohjeistuksia henkilökunnalle? Perustetaanko oma some-team? Ja mitenkäs ne verkkosisällöt?

Tässä on yksi malli b2b-yrityksen roadmapistä.

Esimerkkiyrityksen lähtötilanne on hyvin tyypillinen:

  1. Yrityksen saitti on menossa remonttiin.
  2. Sisältöjä ei ole jaettu ulkoisissa nettipalveluissa.
  3. Yrityksellä on asiakaslehti ja henkilöstölehti useilla eri kieliversioilla.
    Lehdet ovat verkossa pfd-muodossa.
  4. Yritys ei toimi aktiivisesti Facebookissa tai Twitterissä.

Roadmap kertoo, missä järjestyksessä edetään verkon laajaan käyttöön sisällön jakamisessa ja keskusteluiden synnyttämisessä.

Roadmapissä on pari kohtaa, joihin kannattaa kiinnittää huomiota:

A) B2b-yrityksen on helpompi lähestyä sosiaalista mediaa sisältöjen kuin ihmisten kautta. Yrityksillä on yleensä valtavasti tietoa, jonka toiminnallisuutta ja arvoa voidaan kasvattaa viemällä se verkkopalveluihin, joista ihmisten on helppo jakaa videoita, tekstejä, kuvia ja presentaatioita.

B) Roadmapin mukaan asioita tehdään ensin ja suunnitellaan vasta myöhemmin. Verkossa toimintaa on vaikeaa ja kallista pyrkiä mallintamaan liian tarkasti etukäteen. Paljon tehokkaampaa on tehdä ensin, analysoida tuloksia ja laatia niiden pohjalta toimintamalli.

Mainokset