Maggie syntyi huhtikuussa. Ja heti perään syntyi Maggie ja Me -blogi. Miten blogi on toiminut ja mitä sen kirjoittaminen vaatii?

1. Mitä yritysblogin ylläpitäminen vaatii?

Aika. Blogin jutut eivät synny itsestään. Noin 10% työajasta kannattaa varata tekstien naputtamiseen. Kirjoitukset on hyvä suunnitella ja aikatauluttaa etukäteen, jotta niitä voi pohdiskella aina luppoajalla. Blogilta ei voi odottaa välittömiä vaikutuksia liiketoimintaan, joten kirjoittaminen vaatii sitkeyttä.

Aitous. Bloggaamisen luonne vaatii, että kirjoittaja on aito, oikea ihminen, joka kirjoittaa oman persoonansa kautta, eikä yritä olla yrityksen brändin mukainen tekoihminen.

Antaminen. On uskallettava kertoa asioista, joista on epävarma. On uskallettava kurottaa kilpailijoiden tonteille ja astua myös omille varpaille.
Aina välillä täällä Maggiessäkin pohditaan, että uskaltaako tästä tai tuosta kirjoittaa. Yleensä vastaus on itsestäänselvä. On tartuttava aiheisiin, joista ihmiset haluavat lukea.
Jos antamisen ajatus tuntuu naivilta, kannattaa lukaista kirja nimeltä Strategy of Giving.

Maggie ja Me -blogin käyntitilasto.

Maggie ja Me -blogin käyntitilasto.

2. Blogin hyödyt uudelle yritykselle?

Tänä päivänä yritys on olemassa vasta, kun se on internetissä. Eikä staattinen ”kotisivu” todellakaan viesti yrityksen kyvystä seurata aikaansa. Blogin avulla on helppo tuottaa nopeasti päivittyvää sisältöä saitille. Lisäksi blogi on edullinen. Yleensä kustannuksena on vain oma työaika.

Bloggaaminen pakottaa jäsentämään ja kiteyttämään ajatuksiaan. Uuden firman viestien kirkastamiseen blogin kirjoittaminen on hyvä apu. Ja usein ajatuksiin saa välittömän ulkopuolisen palautteen.

Hakukoneoptimointiin blogi on mainio väline. Samojen aiheiden toistuva käsittely eri näkökulmista ja linkittäminen ulkopuolisiin lähteisiin takaa paremman näkyvyyden kuin staattinen saitti.

Maggien blogiin tuoneita hakusanoja

Maggien blogiin tuoneita hakusanoja

3. Kenelle blogi kannattaa suunnata?

Blogilta ei kannata odottaa liikoja. Se on passiivinen väline, jonka lukemista ei voi tuputtaa kenellekään. Blogia lukevat ne, jotka ovat yrityksestä ja toimialasta muutenkin kiinnostuneita, eli kilpailijat, kumppanit, työnhakijat, opiskelijat, toimittajat… Asiakkaat tai potentiaaliset asiakkaat eivät välttämättä kuulu yritysblogin aktiiviseen yleisöön. Kannattaakin miettiä tarkkaan, mitä hyötyjä tavoitellaan esimerkiksi kilpailijoille kirjoittamisella.

4. Miksi blogi on Maggielle niin tärkeä?

Asiakaslehtiala on vaitonainen bisnes, joka kaipaa ääntä ja suunnannäyttäjää. Uskomme, että oman blogin kautta pystymme vaikuttamaan koko alan kehitykseen paljon voimakkaammin kuin olemalla hiljaa. Maailman muuttaminen on rankkaa hommaa, mutta jonkun se on tehtävä.

Aiheesta muualla verkossa:
Marko Pyhäjärvi: Blogaaminen Liiketoiminnassa – Miksi Yrityksen Kannattaa Blogata?

Mari Koo: Yritysblogin ongelmista ja onnistumisista.

Lasse Larvanko: Bloggaus ei tuota bisnesetua.